Úterý, 19 března, 2024
- Komerční sdělení -zeny

Mondial Piega 1000: vzácná a exotická „bestie

Post date:

Author:

Category:

Značka Mondial není dnešním motocyklovým fanouškům příliš známá. Opravdoví příznivci motocyklové historie však vědí, že Mondial byl kdysi dominantní v oblasti motorsportu. Dokonce se má za to, že Honda by nikdy tak rychle neprosperovala, kdyby Mondial neprodal model Bialbero do rukou Soichira Hondy. Lekci z historie a poučení o společnosti Mondial si necháme na jindy. Dnes si totiž povíme něco o tomto exotickém motocyklu z nedávné historie, vlastně z počátku roku 2000.

Mondial Piega 1000 je tak vzácný motocykl, že o něm většina nadšenců do jednostopých vozidel ani neví, dokonce i ti, kteří se považují za velké motocyklové odborníky. Představte si, jak by reagoval takový pracovník v motocyklovém servisu, kdyby k němu tato exotická „bestie“ přišla na opravu.

Jelikož se nám nedávno někdo svěřil s opravdu pěkným příběhem o tomto modelu, je na čase, abychom tyto poznatky předali dál, a tak si nyní o motocyklu Mondial Piega 1000 popovídáme trošku víc.

Společnost Mondial se nějakou dobu zabývala výrobou motocyklových šasí pro jiné výrobce motocyklů. Následně, v 90. letech minulého století, přišlo do továrny nové vedení. Chtěli, aby se Mondial vrátil k motocyklovým závodům a účastnil se mistrovství světa SBK.

Neúspěšná dohoda se společností Suzuki a loajalita společnosti Honda

Jelikož Mondial vyráběl podvozky, ale ne celé agregáty, začal přemýšlet, které agregáty do svých podvozků bude chtít instalovat. Původně byla uzavřena dohoda se Suzuki na dodávku 250 kusů z modelu TL1000. Vše šlo podle plánu a Mondial plánoval představit model Piega 1000 na motocyklovém veletrhu INTERMOT 2000. Z nějakého důvodu se však Suzuki rozhodla od dohody s Mondialem odstoupit a dohodnuté kusy nedodat.

Mondial zůstal na holičkách a znovu přemýšlel o tom, jaký motor by mohl pohánět jeho budoucí superbike. Po zaslání mnoha nabídek chtěla nakonec Mondialu pomoci pouze Honda. Slavný japonský výrobce si zřejmě vzpomněl, že mu Mondial v jeho úplných začátcích také pomáhal. Mimochodem, bylo to poprvé v historii, kdy by Honda oficiálně schválila jinému výrobci použití svého motoru. Mondial tedy namísto motoru TL použil motor Honda z modelu VTR1000 SP1. Motor V2 z modelu VTR1000 SP1 se již velmi dobře osvědčil. Se zdvihovým objemem 999 cm a rozvodem přes převodovku, stejně jako s úctyhodným výkonem 136 koní při 9500 ot/min a s maximálním točivým momentem 110 Nm při 8500 ot/min byl tento agregát pro konkurenci skutečnou výzvou.

Společnost Mondial mírně vylepšila celkový agregát. Instalovali jiné vstřikovače a titanový výfukový systém 2-1-2. Díky těmto úpravám se zvýšil výkon na klikové hřídeli na 140 koní. Samotný výfuk se dokonale vešel pod zadní sedadlo. Zážehový rozvod i samotné zapalování jsou rovněž dílem Mondialu, takže se charakter této pohonné jednotky poněkud lišil od původního VTR.

Odlehčený podvozek

Protože Mondial měl s výrobou podvozku bohaté zkušenosti, bylo nakonec rozhodnuto, že Piega 1000 použije trubkový podvozek. Byla použita slitina chrom-molybdenové oceli a podvozek byl ručně svařován. Jedním ze specifik pro Piega 1000 bylo plně nastavitelné přední odpružení Paioli. Přední vidlice měla průměr tyčí 46 mm a zdvih kola 120 mm. Vzadu byl namontován plně nastavitelný zadní tlumič Öhlins se zdvihem 115 mm. Lehký a výkonný motocykl musel být maximálně zajištěn, takže se Öhlins „podepsal“ pod výrobu i tolik potřebného tlumiče řízení.

Mondial chtěl pro svůj motocykl jen ten nejlepší brzdový systém a Brembo v té době válcovalo svou konkurenci. Vpředu byly instalovány dva kotouče o průměru 320 mm a dva dvoupístkové brzdové třmeny, vzadu jeden kotouč o průměru 220 mm a jeden dvoupístkový brzdový třmen. U Mondialu dbali na snížení každého gramu. Pancíř byl vyroben výhradně z karbonu a každý komponent byl zhotoven z co nejlehčích materiálů. Piega 1000 tak měla základní hmotnost pouhých 179 kg. Například Honda VTR1000 SP1 vážila 196 kg. S palivovou nádrží o objemu 20 litrů a dalšími kapalinami pak Piega 1000 vážila méně než 200 kg.

Poměrně zajímavá je také volba rozměrů pneumatik. Přední pneumatika měla rozměr 120/70 ZR18, zatímco zadní pneumatika měla o něco užší rozměr, než bylo pro tisícovkové motocykly obvyklé, a to 180/55 ZR18.

Velké plány a neslavný konec

Mondial plánoval vyrobit 250 exemplářů modelu Piega 1000, aby se mohl motocykl zúčastnit soutěží mistrovství světa SBK. Poté, co bylo vyrobeno pouze 25 exemplářů, se společnost Mondial dostala do finančních problémů a zkrachovala. V letech 2002 až 2003 tak Piega 1000 neslavně skončila. Později se novému vedení továrny podařilo vyrobit další exempláře a podle některých zvěstí jich bylo až 120 kusů. Nakonec však byl projekt zastaven a Piega 1000 se tak stala vzácnou raritou. Zajímavé také je, že 11 kopií bylo z továrny ukradeno a policie je nikdy nenašla. Předpokládá se, že je ukradli dělníci, kterým Mondial dlužil mzdy.

Je škoda, že Mondial neuspěl v mistrovství světa SBK – na jehož závody si můžete vsázet, ne zrovna v mnoha online kasinech (vyhledat je však můžete zde), dále jsou takové sázky nabízené v různých sázkových kancelářích, jejichž obsahem je i motoristický sport. S modelem Piega 1000 by společnost možná dosáhla pozoruhodných výsledků, které by jí pomohly prodávat motocykly a tím se vymanit z finančních problémů. Takto nezbývá nic, než jen krásný příběh o zajímavém a exotickém motocyklu, který sliboval mnohé.

- Komerční sdělení -
- Komerční sdělení -magazin

Mohlo by Vás zajímat

Sponzorované odkazy


Vybíráte si nový tablet? Vsaďte na stylový iPad mini od Applu!