Středa, 7 prosince, 2022
- Komerční sdělení -zeny

Jak na úzkost

Post date:

Author:

Category:

Strach je starý jako lidstvo samo. To proto, že je funkční. Pomáhal našim předkům přežít. Pomáhá dnes i vám vyhýbat se nebezpečí. Úzkost je také formou strachu. Místo pomoci vás ale ochromí a významně sníží kvalitu vašeho života.

Rozdíl mezi úzkostí a strachem

Strach vám pomáhá, úzkost naopak ohrožuje vaši psychickou pohodu a integritu. Strach je totiž vyvolán skutečným podnětem. Bojíte se něčeho, co dokážete pojmenovat. Oproti tomu úzkost jasné zaměření mít nemusí. Kolikrát postižený jen mlhavě tuší, z čeho plynou jeho obavy. Mohou to být třeba katastrofické scénáře, které se vtíravě vkrádají do mysli. Takové úzkosti bývají nejčastěji spojeny s fóbií. Například z pavouků, nemocí, velkých prostor, ze společenského selhání. Někdy se ovšem úzkost objevuje samostatně jako generalizovaná porucha. Podnět k obavám v takovém případě není jasný. Zůstává jen všeobjímající strach doprovázený nepříjemnými fyziologickými obtížemi.

Poslední dobou je riziko rozvoje duševních úzkostných poruch mnohem větší. Situace kolem onemocnění Covid-19 rozhodně nikomu na klidu nepřidá. Lidé se sklony k úzkostem se musejí potýkat v důsledku celospolečenské situace s novými stresory. Úzkost a deprese jsou navíc řazeny i mezi možné příznaky postcovidového syndromu.

Úzkost a nespavost

Záchvat úzkosti je stresová reakce organizmu na neznámý podnět. Zrychluje se vám tep, zvyšuje krevní tlak, tělo vyplavuje adrenalin. Připravuje se tak na útok nebo útěk. Taková příprava na nebezpečí je blízká všem živočichům. Jenže strach z reálného nebezpečí pomine ve chvíli, kdy se hrozba ztratí z dohledu. Co ale nastane v případě, že stresová situace zdánlivě nemá žádný spouštěč, který by mohl být jednoduše odstraněn?

Tělo je ve stresové reakci připraveno na akci. Ale rozhodně ne na odpočinek a spánek. Možná si vědomě přejete usnout. Vaše tělo ale spánek jednoduše nedopustí. Z pohledu starých mozkových struktur by to totiž bylo nebezpečné. Váš mozek vás tak udržuje ve stavu neustálé pohotovosti a dostavuje se nespavost.

Jak tedy s úzkostmi účinně bojovat?

Možnosti tady jsou:

  • Naučte se ovládat své myšlenky

„Kdo neřídí, je řízen.“ Znáte tohle manažerské pravidlo? Ovládnutí vlastní mysli je sice běh na delší trať (tedy v porovnání se zobáním medikamentů, které nabízejí pouze krátkodobou úlevu), rozhodně se ale vyplatí. Zkrotit úzkostné myšlenky vám pomůže zkušený psychoterapeut.

  • Vyhýbejte se lékům

Krátkodobá medikace pro zvládání akutních, životu nebezpečných stavů může být žádoucí. Řešit ovšem psychické úzkosti dlouhodobě tlumením léky spíš než úlevu přináší závislost.

  • Nahraďte nefunkční vzorce vhodnými sugescemi

Vyřešíte tak problém tam, kde vzniká. Tedy přímo ve své hlavě. Vyhledejte odbornou pomoc psychoterapeuta, který pracuje s hypnoterapií. Výsledky budete mile překvapeni.

- Komerční sdělení -
- Komerční sdělení -magazin

Mohlo by Vás zajímat

Sponzorované odkazy


Vybíráte si nový tablet? Vsaďte na stylový iPad mini od Applu!